Długość [m] W górę/w dół Przeznaczenie Czas w lecie
15 100 455 / 455 Piesza, Rowerowa 3h 30′

Ciekawa i widokowa wycieczka „na pół dnia”. Oferuje wędrówkę pięknymi halami w okolicach Novoti, bar z napojami w połowie drogi oraz przejście obok kolorowego kamieniołomu.

Trasa wiedzie od schroniska do granicy, na niebieski szlak słowacki. Przy słupku 123/7 w prawo do słupka 123/13, gdzie odbijamy w lewo na „skrót zimowy”, by ponownie połączyć się ze szlakiem przy słupku granicznym 124/6. Szlakiem niebieskim podążamy dalej , mijając parking na granicy, na Przełęczy Glinka (Przełęczy Ujsolskiej). Dalej, przy słupku granicznym III/129 szlak i granica odbijają pod ostrym kątem w prawo, a nasza trasa biegnie dalej zaledwie lekko w lewo, drogą gospodarczą ku górze, na niewielki szczyt na wprost. Uwaga! Droga gospodarcza i ścieżka na szczyt w pewnym momencie rozchodzą się by ponownie zejść razem za szczytem. Po zejściu z wierzchołka, na niewybitnej przełączce wychodzimy na sporej wielkości hale, z dobrze widoczną drogą w dolinie po lewej stronie. Kierujemy się do drogi po polanach (uwaga, w lecie wypas zwierząt). Drogą kontynuujemy w dół, do wylotowi doliny mijając bardzo kolorowy i ciekawy geologiczne kamieniołom po lewej stronie. Tuż za nim wchodzimy do Novoti boczną drogą, która wiedzie nas do skrzyżowania z główną z Rajczy do Zakamennego. Na skrzyżowaniu (Bar u Valentina -napoje, przekąski) skręcamy w prawo, by po kilkudziesięciu metrach wejść w lewo w uliczkę przed sklepem spożywczym. Uliczka powiedzie nas do mostku przez potok. Za mostem nieco bez ścieżki kierujemy się górę w stronę dobrze widocznego masztu TV nad Novotią. Teren bezleśny łatwy orientacyjnie. Przed masztem znajdujemy wyraźną drogę gruntową, którą dochodzimy pod sam maszt (punkt informacyjny). Za masztem dochodzimy do drogi asfaltowej na której skręcamy w lewo. Kontynuujemy cały czas granią, aż do wejścia do lasu. W lesie dalej na wprost aż na niewielki placyk z drogą poprzeczną. Przecinamy drogę poprzeczną trzymając się prawej strony i wchodzimy na leśną, acz wyraźną drogę leśną, która wznosi się łagodnie lewym łukiem. Uwaga! Trzymamy się lewej strony (w prawo odchodzą drogi gospodarcze). Po kolejnych 600 m dochodzimy do granicy przy słupku 125/III i poruszamy się już po granicy i niebieskim słowackim szlaku w górę około 100m do słupka granicznego nr 124/6. Około 50m za nim trasa odchodzi od granicy w prawo, na stronę słowacką, wygodną drogą gospodarczą i łączy się ponownie ze szlakiem granicznym przy słupku nr 123/13. Dalej, przy słupku granicznym 123/6 należy skręcić w lewo (na polską stronę), na polanę z doskonale widoczną bacówką (tabliczka), 150m.

Uwaga! Poruszając się na nartach lub na rowerze zalecamy ominąć stromy odcinek szlaku granicznego w obrębie słupków nr 125 wariantem zimowym (patrz: trasy dojściowe).